June 23, 2003 -- HM -- Brandon-Perez Log Out | Topics | Search
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Posted on Wednesday, July 20, 2005 - 5:40 pm:   Edit Post Delete Post View Post/Check IP Print Post    Move Post (Moderator/Admin Only)

Honorable Mention
And the birds will continue singing
Silvia Brandon-Perez

Some tell me I should not include
personal details in my verse,
that the universal quality is lost,
that tomorrow no one will understand
about the taste of black beans
or the avocado salad that brings
the memory of my country to my tongue.

Some protest if I speak
of the sexual abuse suffered as a child
or the daily abuses as a new immigrant,
spittings, curse words,
and some are bothered
by my conversation about my old car,
with its dents and its smell of cat piss,

impossible to remove no matter how
it's washed, but I am not thinking
of tomorrow, or of universality
or other aromatic herbs,
when I write from the room
at the top of a mountain
in Pennsylvania, and I look at the snow

which keeps on falling, the temperature
which keeps on dropping, I am a photographer
of now, I photograph the wrinkles
that I find mornings on my cheeks,
the rebel gray strands
that fight comb and brush,
am fascinated by the slow walk

of a small ant which crosses the eaves
and attempts to enter through the small window,
like a soldier at the vanguard of battle
for that crumb of old bread, that bit of sugar
left on the table after breakfast,
I am hours absorbed in the contemplation
of the courting of small red birds

on the birch trees, in springtime,
when shoots of flowers come,
sleepy blooms peeking out
as if it were nothing, in the end,
as told by Li Po, Basho, Sappho
and Juan Ramón Jiménez, when I go away,
the birds will continue singing.

Note: The title is from a poem by Spanish nobel laureate, Juan Ramón Jiménez, called "El viaje definitivo."

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Hay quien me dice que no incluya
esos detalles personales en mis versos,
que la universalidad se pierde,
que en el mañana nadie entenderá
lo del sabor de los frijoles negros
o la ensalada de aguacate que me trae
el recuerdo de mi patria aquí a la lengua.

Hay quienes protestan si hablo
del abuso sexual sufrido cuando niña,
o los abusos diarios de emigrante nueva,
los escupitajos, las palabras feas,
y hay otros a quienes molesta
mi conversación sobre mi auto viejo,
con sus abolladuras y su olor a orín de gato,

imposible de remover por mucho
que se lave, pero yo no ando pensando
en el mañana, en la universalidad
o en otras hierbas aromáticas,
cuando escribo desde el cuarto
en las alturas de una montaña
en Pensilvania, y contemplo la nieve

que sigue cayendo, la temperatura
que sigue bajando, soy fotógrafo
de ahora, retrato las arrugas
que me encuentro en las mañanas
sobre las mejillas, las canas rebeldes
que pelean con peine y cepillo,
me fascina la lenta caminata

de una hormiguita que cruza los aleros
e intenta introducirse en la ventana chica,
como soldado que lleva delantera en la batalla
por la migaja de pan viejo, el terrón de azúcar
que quedó sobre la mesa después del desayuno,
me quedo absorta horas contemplando
el cortejo de los pajarillos rojos

sobre los abedules, en primavera,
cuando salen los retoños de las flores,
asomando sus brotes soñolientos
como quien no quiere nada, al final,
ya lo dijeron Li Po, Basho, la Safo
y Juan Ramón Jiménez, cuando yo me vaya,
seguirán los pájaros cantando

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